Згурівський районний суд Київської області інформує про
особливості застосування норм процесуального права під час розгляду справ, пов’язаних з виборчим процесом чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, призначених на 25 жовтня 2015 року
1. Початок і завершення виборчого процесу.
Відповідно до ч.1 ст. 15 Закону України «Про місцеві вибори» виборчий процес розпочався з 05 вересня 2015 року.
Завершується виборчий процес через 15 днів після дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів у порядку, передбаченому ч. 5 ст. 11 Закону України «Про місцеві вибори».
Таким чином, спори пов’язані із виборчим процесом, які розглядаються із особливостями, встановленими ст.ст. 172-179 КАС України, можуть виникати у період з 05 вересня 2015 року та до закінчення 15-ти днів після дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів.
2. Інстанційна та предметна підсудність.
Справи, пов’язані з виборчим процесом, як суди першої інстанції розглядають:
- місцеві загальні суди, як адміністративні (ч. 5 ст. 172, ч. 2 ст. 173 КАС України;
- окружні адміністративні суди (ч. 4 ст. 172 КАС України);
- Київський апеляційний адміністративний суд (ч. 3 ст. 172 КАС України);
- Вищий адміністративний суд України (ч. 3 ст. 172 КАС України).
У разі надходження позовної заяви, поданої з порушенням правил, у тому числі, інстанційної підсудності, суд повертає позовну заяву позивачу на підставі п. 6 ч. 3 ст. 108 КАС України.
Якщо позовна заява містить вимоги, що підсудні окружному адміністративному суду та місцевому загальному суду, як адміністративному – справу розглядає окружний адміністративний суд.
Якщо позовна заява містить вимоги, що підсудні окружному адміністративному суду та Київському апеляційному адміністративному суду – справу розглядає Київський апеляційний адміністративний суд.
Якщо позовна заява містить вимоги, що підсудні різним окружним адміністративним судам – справу розглядає окружний адміністративний суд за вибором позивача.
Справи щодо уточнення списку виборців розглядають місцеві загальні суди, як адміністративні, незалежно від того, хто є відповідачем у справі: дільнична виборча комісія чи орган ведення Державного реєстру виборців (ч. 2 ст. 173 КАС України, п. 11 постанови Пленуму ВАСУ № 15 від 01 листопада 2013 року).
Справи щодо оскарження актів, дій чи бездіяльності Верховної Ради України, Президента України, Вищої ради юстиції, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, як учасників виборчого процесу, розглядаються Вищим адміністративним судом України, проте за правилами ст.ст. 172-179 КАС України, а не ст. 1711 КАС України (п. 5.3 постанови Пленуму ВАСУ № 15 від 01 листопада 2013 року).
3. Строк звернення до суду.
Кодексом адміністративного судочинства України встановлено наступні строки звернення до суду у справах, пов’язаних з виборчим процесом:
- уточненнясписку виборів – не пізніше, ніж за 2 дні до для голосування, тобто не пізніше 22 вересня 2015 року (ч. 3 ст. 173 КАС України);
- оскарження рішень, дій чи бездіяльності виборчих комісій, що мали місце до дня голосування – 5 днів, але не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування, тобто 24 год. 00 хв. 24 жовтня 2015 року (ч.ч. 6-7 ст. 172 КАС України);
- оскарження рішень, дій чи бездіяльності виборчих комісій (крім дільничних виборчих комісій), що мали місце в день голосування або після дня голосування – 5 днів (ч.ч. 6, 8 ст. 172 КАС України);
- оскарження рішень, дій чи бездіяльності дільничних виборчих комісій, що мали місце в день голосування – 2 дні (ч. 8 ст. 172 КАС України, п. 8.1 постанови Пленуму ВАСУ № 15 від 01 листопада 2013 року);
4. Особливості обчислення строку звернення до суду.
На обчислення строків, встановлених ст.ст. 172-177 цього Кодексу, не поширюються правила ч.ч. 2-10 ст. 103 цього Кодексу (ч. 1 ст. 179 КАС України). Тобто:
- днем звернення до суду є день надходження позовної заяви до суду (а не дата її передачі до відділення поштового зв’язку);
- останнім днем строку звернення до суду може бути, в тому числі, вихідний або святковий день;
- позовну заяву може бути подано до суду цілодобово, поза межами звичайного робочого часу суду;
- строк звернення до суду з позовною вимогою про оскарження бездіяльності розпочинається наступного для після закінчення строку прийняття рішення або вчинення дії.
5. Особливості сплати судового збору.
Позивачі у справах, пов’язаних з виборчим процесом, як правило, зобов’язані сплачувати судовий збір.
Разом з тим, відповідно до ч. 9 ст. 172 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
При стягненні судового збору слід враховувати пільги щодо сплати судового збору. Зокрема, відповідно до п. 11 ч. 1 ст. 5 ЗУ «Про судовий збір» виборці у справах про уточнення списку виборців звільнені від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях.
За подачу позовної заяви:
для суб’єктів владних повноважень, фізичних осіб-підприємців та
юридичних осіб
|
1218 грн. 00 коп.
|
для фізичних осіб
|
487 грн. 20 коп.
|
За подачу апеляційної скарги:
на постанову суду, винесену у справі за позовом:
суб’єктів владних повноважень, фізичних осіб-підприємців та
юридичних осіб
|
1339 грн. 80 коп.
|
фізичних осіб
|
535 грн. 92 коп.
|
на ухвалу суду: 1218 грн. 00 коп.
Також слід враховувати, що відповідно до п. 11 ч. 1 ст. 5 ЗУ «Про судовий збір» виборці у справах про уточнення списку виборців звільнені від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях.
6. Особливості представництва.
За змістом ст. 178 КАС України особа, яка відповідно до закону про вибори зареєстрована як уповноважений представник або довірена особа кандидата, партії (блоку), місцевої організації партій, діє як представник відповідного кандидата, партії (блоку), місцевої організації партій у справах, пов'язаних з виборчим процесом, без додаткового уповноваження на підставі посвідчення.
Особа, яка представляє інтереси кандидата, партії (блоку), місцевої організації партій на підставі посвідчення – не має права передоручення.
Разом з тим, інтереси кандидата, партії (блоку), місцевої організації партій можуть представляти інші особи, які діють на підставі цивільного-правової угоди. В таких угодах необхідно зазначати, що кандидат, партія (блок), місцева організація партія уклали відповідний договір як суб’єкти виборчого процесу, а не фізична чи юридична особа (п. 12 постанови Пленуму ВАСУ № 15 від 01 листопада 2013 року).
Якщо особа, яка підписала позовну заяву, не надала довіреність чи інший документ, що підтверджує її повноваження – адміністративний позов підлягає залишенню без руху. У разі надходження документу, що підтверджує повноваження особи, необхідно звернути увагу на дату його складення. Якщо такий документ був складений після подачі позову – суд зобов’язаний повернути позовну заяву відповідно до п. 4 ч. 3 ст. 108 КАС України (п. 12 постанови Пленуму ВАСУ № 15 від 01 листопада 2013 року).
7. Строки апеляційного оскарження судового рішення.
Судові рішення, ухвалені до дня голосування можуть бути оскаржені протягом двох днів з дня їх проголошення, але не пізніше як за чотири години до початку голосування, тобто 04 год. 00 хв. 25 жовтня 2015 року.
Судові рішення, ухвалені в день голосування та після дня голосування можуть бути оскаржені протягом двох днів з дня їх проголошення.
Рішення, ухвалені судом першої інстанції з 4:00 до 6:00 25 жовтня 2015 року є остаточними і не підлягають апеляційному оскарженню(ч. 5 ст. 177 КАС України).